Over 't muurtje kijken

By Geert, 28 September, 2011

Ik moet het toegeven, het valt me soms erg zwaar om mezelf niet boven de massa te stellen als het gaat om intelligentie. Zeer ten onrechte natuurlijk. Maar soms, heel soms, ben ik overtuigd dat de collectieve domheid toch ver boven mijn mogelijkheden reikt.

Neem nu bijvoorbeeld wielrennen. Ik wil nu niks zeggen, maar heb je die gasten al eens horen praten? “De sneeuw werd zwart voor mijn ogen”. Of wat dacht je van “Toen ik zijn gat zag, reed ik het dicht.” Nope, echte geniën kan je die in lycra verpakte dijbenen moeilijk noemen.

Lycra wielrenners
Vleesverpakking komt in vele vormen

Maar het allerergste zijn wel die supporters. Jongens toch! Woestijnvis besluit om de Ronde van Vlaanderen een beetje anders aan te pakken en, o wee, ze laten de Muur van Geraardsbergen links liggen. Ik begrijp dat niet iedereen dit leuk vindt, je zal je frituur maar op die muur staan hebben, maar er zijn grenzen, he. Een begrafenisstoet door Geraardsbergen als ‘stil’ protest? Nu ja, als je wil bewijzen dat je compleet het noorden hebt verloren, is dat wel echt de place-to-be!

Dan hoor je die zoetwatergeniën constant zagen en klagen over de macht van het geld hier en de macht van het geld daar. Vergeten ze wel even dat de wielersport de eerste was die zich schaamteloos liet prostitueren door de commercie. Jaren voor de discussie over sponsors op de voetbaltruitjes begon, zaten alle kermiscoureurs al knusjes onder de logo’s te zweten. Wielersport is big business en dat is het altijd al geweest. It’s part of the game. Of dacht je echt dat wielerploegen gevormd werden omdat dat net zo gezellig is? Neen, toch zekers.

Rekbaarheid kent grenzen
Rekbaarheid kent grenzen

Het is ondertussen al zo absurd geworden dat sommige wielertoeristen er goed geld voor over hebben om zich in obscene lycra-reclame worsten te wringen, met de meest vreselijke drilpudding effecten op menig Quickstep-logo tot gevolg. Brrr. En dan zijn het net die lui die het eerst schreeuwen dat de ‘nobele’ wielersport zich laat verleiden door het grote geld. Serieus blijven, he.

Mensen, open jullie ogen! Wij leven in een commerciële realiteit. Ge moet nu echt niet komen klagen. Learn to live with it!

En als je dan per se op ’t straat wil komen betogen? Waar waren jullie toen het ging over het klimaat, de bankencrisis, de politieke zedenloosheid… must I go on?

Category

Comments