Lang leve Henri Pieper!!!

By Geert, 11 February, 2011

Je blijft je toch verbazen over al die nieuwe technologieën die maar niet kunnen wachten om ons dagelijks leven te verrijken. Neem nu de nieuwe generatie van wagens. De radioreclame windt er absoluut geen doekjes om: de hybride wagen is hét van hét. Begot, tegenwoordig heb je zelfs "Full" Hybrids. En dat is inderdaad zeer goed nieuws.


De meest zuinige Hummer die er bestaat.
Verbruik 0 liter per uur.

Jawel, halfvolle melk is zo niet echt niet mijn ding, terwijl ik van volle melk zeker wel pap lust. Full Hybrids moeten dus wel stukken lekkerder zijn dan de gewone hybriden, toch?

Absoluut, want een Full Hybrid zal in bepaalde "operationele condities" volledig (alias Full) op elektrische batterijen kunnen rijden. Het lijkt mij evident dat deze operationele condities onder andere betekenen dat de batterij vol is (alias Full). Voor de makers van de Toyota Prius betekent dit bovendien dat de rijstijl valt onder de categorie "generally low speed maneuvering and light cruising". Mijns inziens zijn ze hier nog vergeten "standing still at extremely low speed" te vermelden, maar ik ga niet zitten vitten.

Ik wil ook al niet vitten over het feit dat Full Hybrids eigenlijk Sometimes Full Hybrids moeten heten. Neen. Wat mij daarentegen wel voor de gladde borst stoot, is dat mensen denken dat full, medium, semi of preut-hybridewagens ook maar één sikkepit maatschappelijke relevantie hebben. Voor het klimaat hoef je nu echt geen hybridewagen te kopen, no way! Het enige nut dat je hebt bij de aanschaf van zo een wagen is dat je enerzijds meer geld in de economie pompt en anderzijds tegen andere mensen kan vertellen dat je een hybridewagen hebt gekocht. Woehoe!

Als je er bij mij mee komt stoefen, weet dan dat je niet direct een goeie indruk zal achterlaten. In tegendeel zelfs, mijn gedachteassociaties zullen jouw persoon al gauw klasseren in hetzelfde bakje waarin overjaarse koeien en suïcidale homeopaten al een vast stekje hebben gevonden.

Serieus nu. Vraag je nu gewoon eens af: hoe laadt die batterij zich op? Door tijdens een afdaling een generator aan te drijven die de batterij oplaadt, misschien? Jeetje, dat moet echt superhandig zijn in een landje zoals België! De ene berg na de andere!


De toekomst, maar dan met elektrische wagens...

Of door zich simpelweg altijd -wanneer de motor draait- op te laden? Nu ja, serieus blijven, hé. Constant meedraaiden kost meer energie dan het ooit zou opleveren. Dat weet een kind.

Of door de energie die vrijkomt bij het remmen elektrisch op te slaan? Een betere rijstijl doet op dat gebied wonderen en zorgt dat er al stukken minder energie vrijkomt. Of ga je misschien express harder op de remmen staan om je batterijen op te laden? Nee, toch.

Maar laten we sympathiek blijven en negeren dat die kilo’s aan batterijen, schakelcircuits en generatoren ook nog eens extra moeten meegesleurd worden. En dat dit nog eens extra energie kost. Nu we toch bezig zijn waarom ook niet gewoon beweren dat een Toyota Prius in niets verschilt van een perpetuum mobile. And by the way, bakstenen kunnen vliegen!

Het leuke aan al die hybriden is dat hun prestaties afhangen van zoveel factoren (rijstijl, weer, toestand van de weg, helling,...) dat het uiteindelijk een hel is om een goeie vergelijking te maken. Laat de hel toevallig de plaats zijn waar marketeers zich het beste thuis voelen en je begrijpt waarom dat ganse hybridenverhaal een beetje gaga is geworden.

Nul liter benzine, je hoort het goed. In de stad kan je rijden met nul liter benzine, zegt dan die geloofwaardige stem van Hubert Damen.

Trouwens, denk maar niet dat hybridewagens nieuw zijn. Want de Belgische autobouwer Henri Pieper had al in 1909 een patent aangevraagd voor een hybridewagen. 't Werd nooit een succes, want het was toen ook al te duur.

Maar de toekomst is elektrisch, daar ben ik zeker van. Dan wel niet op basis van batterijen, maar met simpelweg elektrische geleiders. En speciale banen... van ijzer. En grote ruimtes waar veel mensen in kunnen zitten. En een mannetje met een fluit die met de passagiers komt praten. Als je over een duurzame toekomst praat, dan is dit de enige zinnige oplossing. Toet. Toet.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=kScW5HrOZNo]

Comments